Evenementenhulpverlening

Bij veel evenementen is de aanwezigheid van gediplomeerde EHBO’ers verplicht of op zijn minst gewenst. EHBO Vereniging Heerlen kan u daarbij van dienst zijn. Een aantal leden van de vereniging heeft zich beschikbaar gesteld om als vrijwilliger de eerste hulpverlening te verzorgen bij evenementen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de coördinator evenementenhulpverlening van EHBO Vereniging Heerlen:

Veelgestelde vragen/ FAQ

Met welk soort evenementen heeft EHBO Vereniging Heerlen ervaring?

Wij hebben meer dan 20 jaar ervaring met de eerste hulpverlening bij verschillende soorten evenementen, zoals festivals, concerten, houseparty’s, bedrijfsfeesten, buurtfeesten, schuttersfeesten, beurzen, (rommel)markten, braderieën, evenementen rondom feestdagen zoals Kerst, Carnaval of Koningsdag en diverse sportevenementen (zoals o.a. hardlopen, wandelen, nordic walking, voetbal, volleybal, wielrennen, judo, worstelen).

Welke hulpverleners worden ingezet?

Wij zetten uitsluitend gediplomeerde EHBO’ers in. Dit zijn mensen met minimaal een geldig Diploma Eerste Hulp van Het Oranje Kruis. Dit wordt ook wel BLS-niveau genoemd (Basic Life Support).

Sommige van onze medewerkers hebben aanvullende opleidingen gehad, zoals BHV, Eerste Hulpverlenen bij Evenementen, Eerste Hulp bij Drank en Drugsongevallen (EHBDD), Verbindingen (portofoongebruik), enz.

Welke materialen (kunnen) worden ingezet?

EHBO Vereniging Heerlen zorgt zelf voor de nodige materialen zoals:

  • Verbandtassen of -rugzakken inclusief verbandmiddelen
  • Koffers met extra verbandmiddelen bij grotere evenementen
  • AED’s (Automatische Externe Defibrillator)
  • Portofoons (met evt. een aanvullende steunzender op aanvraag)

Indien er geen EHBO-ruimte of EHBO-post aanwezig is, kunnen wij aanvullend evt. zorgen voor:

  • Easy Up tenten (3 x 3 meter)
  • (Beach)vlaggen met aanduiding EHBO
  • Brancards met schragen
  • Dekens
  • Tafels (inklapbaar)
  • Stoelen (inklapbaar)
  • Jerrycans met water

Zijn de EHBO’ers herkenbaar?

Onze EHBO’ers zijn herkenbaar door hun uniforme en opvallende fluorgele kleding met in rode letters de opdruk “EHBO”.

Waar dient de organisatie van het evenement voor zorg te dragen?

  • Een afgescheiden (liefst geluidsarme), schone, goed verlichte en goed bereikbare ruimte, waarin de EHBO’ers eventuele hulpvragers kunnen verzorgen en waarin de privacy en beschutting van de hulpvragers gewaarborgd is.
  • Verzorging van de EHBO’ers (koffie/ thee/ frisdrank en lunch en/of maaltijd afhankelijk van de duur en het tijdstip van het evenement.
  • Sanitaire voorzieningen met stromend water.
  • Stoelen en tafels.
  • Indien mogelijk parkeerplaatsen voor de vervoermiddelen van de EHBO’ers.